Indskoling, afd. I

Børnehaveklassen, 1.-3. klasse er sammen i afdeling I. De deler fysiske rammer indendørs i ”klyngen”, og de er på samme legeområde, når de er ude. Heldigvis har vi gode faciliteter for udendørs aktiviteter – i indskolingen er børnene meget ude.

Indskolingen er aktive på Fanø, ”kend din ø”, er betegnelsen for de projekter, der tilsammen skal sikre, at indskolingens elever får et godt kendskab til både Sønderho, Rindby og Nordby og ikke mindst Fanøs natur med stand og skov.

På Fanø gør vi os meget umage med at skabe en god og nem overgang fra børnehave til børnehaveklasse, og brobygningen i samarbejde med børnehaverne er veltilrettelagt over flere måneder i foråret.

I indskolingen skal børnene ud over at lære at læse, skrive og regne også lære at gå i skole. I indskolingen grundlægges den kultur, der vil give børnene gode forudsætninger for at have det godt i skolen, trives, udvikle sig og lære de næste mange år.

Børnenes dag på skolen tilrettelægges i et samarbejde mellem lærere og pædagoger. Skoledagens leg og læring består af undervisning i fagene og mange andre aktiviteter, herunder middagsbåndet. Middagsbåndet er det tidspunkt i barnets skoledag, hvor der bliver leget og spist madpakker sammen med klassens pædagog.

Formålet med middagsbåndet er at give børnene:

- struktur, tid og ro til at alle børn får spist deres madpakke

- motion og bevægelse i skolens nærområder midt i skoledagen

- leg og læring sammen med klassekammeraterne og en voksen

- styrke fællesskabet i klassen