Handleplan i forbindelse med ordblindhed
På Fanø Skole arbejder vi målrettet for, at alle elever – uanset forudsætninger – får de bedste muligheder for at udvikle deres læse- og skrivekompetencer.
Ordblindhed er en specifik, vedvarende udfordring, som kræver tidlig indsats, systematisk støtte og tæt samarbejde mellem skole, elev og hjem. Med denne handleplan ønsker vi at sikre en fælles retning og en tydelig ramme for skolens indsats over for ordblinde elever. Målet er at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor elever med ordblindhed oplever faglig fremgang, styrket selvværd og lige adgang til undervisningens indhold gennem målrettet brug af test, kompenserende hjælpemidler, differentieret undervisning og løbende opfølgning.
Testning på Fanø Skole.
På Fanø skole har vi fokus på tidlig opsporing af ordblindhed. Vi anvender følgende obligatoriske test:
- Sprogvurdering i 0.klasse
- Risikotest for ordblindhed i 0. klasse (elever som vurderes til at være i risikogruppen)
- Screening for læsevanskeligheder i 1. klasse (ny for skoleåret 2025/26)
- Folkeskolens Nationale Færdighedstest i 2., 4., 6., og 8. klasse
- Ordblindetesten (ved mistanke om ordblindhed)
I tillæg til ovenstående test bruger vi andre test som ST-prøver, ordlæse- og sætningslæseprøver, læsescreeninger mm. for at sikre tidlig opsporing af ordblindhed og andre læseudfordringer..
På Fanø Skole træner og udvikler vi elevernes færdigheder i følgende:
- kursus i brugen af LST (Appwriter, Txt Analyser, OCR-behandling, tale-til-tekst på PC og telefon, ctrl f mm)
- alle elever på 4. årgang introduceres til Appwriter
- Txt Analyser introduceres til alle elever senest på 7. årgang
- klassens lærere sørger for, at tekster til undervisningen kan findes digitalt
- læsevejleder hjælper med indmeldelse på NOTA
- læsevejleder sparrer med teamets lærere
- I nogle klasser er der to-lærer-ordning. I disse timer vil der være øget fokus på elever med særlige behov, herunder elever med ordblindhed.
- årligt infomøde i september eller oktober omkring ordblindhed. Mødet er for ordblinde og fonologisk udfordrede elever og forældre
- årlige klassekonferencer i dansk og matematik på følgende årgange: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.
- undervisning i strategier i forbindelse med eksamen til prøverne i 9. og 10. klasse.
- fokus på, at ordblinde går til prøve på særlige vilkår (hjælpemidler, ekstra tid, sidder i lokale…, individuel diktering til retskrivningsprøven mm)
- læsevejleder tager del i terminsprøver og til 9. og 10. klasses sommerprøver.
Vi opfordrer jer til at tage kontakt til os, hvis I har spørgsmål, undren eller føler jer usikre. I kan altid henvende jer til jeres barns lærere, skolens læsevejleder eller skoleledelsen.
Når jeres barn er testet ordblind sker følgende:
- Møde med læsevejleder og klasselærer.
- information og gennemgang af ordblindetesten
- skolen (læsevejleder) og forældrene indmelder eleven på Nota (Læs mere her: Kort om Nota og Notas services)
- info om Appwriter og Txt Analyser
- Jeres barn får et kursus i LST (læse- og skriveteknologi)
- Klassens lærere og læsevejleder sparrer efterfølgende omkring indsatser og undervisning
Læsetræning
Det har stor betydning, at jeres barn læsetræner dagligt, og meget gerne med støtte og opmærksomhed fra jer som forældre.
Læsetræningen har to formål:
1. At styrke jeres barns afkodningsfærdigheder, så jeres barn oplever at blive bedre til selv at læse.
Den selvstændige læsetræning skal foregå i bøger, som ikke er sværere, end de kan læses med en rigtighedsprocent på ca. 96-98%, dvs. at jeres barn skal kunne læse bogen uden ret mange afbrydelser. Skolen kan hjælpe med at finde egnede bøger. Typisk taler man om ca. 20 minutters selvstændig læsetræning dagligt. Det er en fin tommelfingerregel, men i perioder kan der være behov for lidt mindre og andre dage kan det give mening med mere. I kan støtte jeres barn ved at skabe en god ramme omkring læsning, så det bliver så rart som muligt. Det er primært jeres barn, der skal læse – jeres rolle er at lytte og støtte. Hvis jeres barn går i stå, kan I opfordre barnet til prøve selv først. Hvis det ikke lykkes at læse ordet, foræres ordet, og barnet læser videre. Og husk: hvis jeres barn stopper op alt for mange gange på hver side, er bogen for svær og er ikke egnet til selvstændig læsetræning. Det kan være gavnligt, at jeres barn læser den samme bog eller det samme tekststykke op til 4 gange, da det øger muligheden for en mere flydende læsning.
2. At styrke jeres barns læsning generelt ved at læse alderssvarende tekst med ørerne.
På den måde har jeres barn mulighed for at øge sit ordforråd, få spændende læseoplevelser og bedre forståelse for det, der bliver læst. I kan vælge at lytte til bøger sammen, fx lydbøger fra biblioteket, eReolen eller fra Nota, hvor I også kan hente mange gode bøger. I kan også læse en bog højt for jeres barn. Tal sammen om indholdet, om nye ord, hvad I synes om bogen, hvad I tror, der skal ske m.m
Hvis I har brug for inspiration til at finde læsestof til jeres barn, kan I kontakte skolen.
Læsning i ferier?
Hvis I overhovedet kan få det til at hænge sammen, er det en rigtig god idé og en stor hjælp for jeres barn, hvis I fortsætter læsetræningen i ferier. Det ses meget ofte, at ordblinde børns læseudvikling går væsentligt tilbage i ferier, og det kan føles som om man skal starte forfra. Gør rammen om læsning så hyggelig som muligt, og gør evt. læsning til noget, I gør sammen.
Computer
Det har stor betydning, at jeres barn har en computer, som fungerer. Har I ikke en selv, kan den lånes af skolen. På computeren skal der være adgang til Appwriter og Text Analyser. Dette hjælper skolen med. Hjælp også gerne jeres barn med at holde styr på mapper i Google Drev, så de har et overblik over, hvor deres skriftlige arbejde i de forskellige fag kan findes. Det er fint, hvis jeres barn har vigtige sider fra internettet fastgjort som bogmærker. Så bliver det lettere at finde i undervisningen. Det kan f.eks. være: Meebook, eReolen, Nota mm.
Høretelefoner
Det er vigtigt, at jeres barn har et sæt høretelefoner. Nogle børn foretrækker ‘usynlige’ høretelefoner, mens andre lægger vægt på komfort. For nogle kan det også være en fordel med støjreducerende (noise cancelling) funktion. Tal med jeres barn, og find sammen ud af, hvad der fungerer bedst.
Lektier
Tal med skolen om, hvordan I skal forholde jer til lektier. Det kan være en god idé at lave konkrete aftaler om, hvad der forventes af lektielæsning. Hvis jeres barn har læselektier for i dansk, historie eller andre tekstfag, kan det være en god idé, at I læser teksten højt for jeres barn, eller at jeres barn lytter til teksten med ørerne, så der kan komme fokus på indhold og forståelse. Der bør være rimelighed i lektiemængden, og det er forskelligt fra elev til elev, hvad der giver mening. Det kan aftales med de enkelte lærere i klassen, hvordan mængden er overskuelig for jer derhjemme.
Hvad kan man som forældre gøre for at støtte, opmuntre og motivere?
Det er en god ide, at:
- Tale med jeres barn om ordblindhed. Mind gerne om, at ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre.
- Samarbejde aktivt med skolen, fortælle hvad I oplever hjemme.
- Tale med skolen om lektier – hvad skal I prioritere.
- Hjælpe med at bruge telefon og computer til at få læst op – I kan fx lytte til lektier sammen. Sørg for at downloade Google Drev på jeres barns telefon. Tale-til-tekst virker rigtig godt på telefonen, og det kan redigeres på computeren i Google Drev.
- Lytte til bøger sammen med jeres barn og tale om indholdet og nye ord.
- Hjælpe med at få snakket med venner, familie om ordblindheden, så det ikke er en hemmelighed. I kan fx fortælle hvad det vil sige at være ordblind, og hvordan jeres barn har det med det. Skolen kan hjælpe med at få det sagt i klassen, hvis man gerne vil det.
- Tale om at barnet ikke er alene om sin ordblindhed. Måske kender I nogen, der også er ordblinde.
- Få jeres barn til at vise, hvordan de digitale hjælpemidler virker.
- Være nysgerrige og spørge ind til, hvordan jeres barn har det.