Forfatter Kathrine Assels

Torsdag d. 25 maj havde Fanø Skole fornøjelsen af at få besøg af forfatter Kathrine Assels. Kathrine har bl.a. skrevet bøgerne ”Mester Ester” og ”Månen er en højttaler”. Hendes fortællinger indgyder stor glæde, ubehag, sund undren og fri fantasi. Efter 4. årgang læste førstnævnte bog, blev hendes forfatterskab anbefalet på mellemtrinnet. Sidenhen har skolen fået tilskud af Statens Kunstfond til at få Kathrine på besøg under overskriften ”Levende litteraturmøde for børn og unge”.

4. og 5. årgang deltog i Kathrines oplæg, som tog udgangspunkt i alle de små, skjulte historier, som vi færdes i og omkring. Børnene skulle bl.a. lave en skriveøvelse, hvor de fik udleveret enten en knap eller en kvittering fra dagligvarebutikker. Hvad er historien bag knappen/indkøbssedlen? Hvor kommer den fra, og hvilket menneske har den tilhørt? Fantasien fik frit spil, og flere af børnene havde mod på at læse op og fortælle om deres påfund.

Børn som voksne fandt det meget inspirerende at høre om Kathrines tilgang til skrivningen, og hvordan de små historier i hverdagen kan blive til hele fortællinger. Hvis det nogensinde har knebet med skrivelysten, blev denne i hvert fald vækket til live. Her på skolen skal vi til at gå på opdagelse i skraldespanden, glemmekassen og skoven i jagten på de skjulte fortællinger!

Fanø Skole