Fanø udnævnt som Skoleidrætskommune

Hvilke danske kommuner gør en ekstra indsats for at fremme idræt og bevægelse i skolen?

Det spørgsmål har Dansk Skoleidræt sat sig for at undersøge, da de for tredje gang har kortlagt landets kommuners indsats inden for idræt og bevægelse i skolen. Og for tredje år i træk er Fanø med helt i top og er en af de i alt 12 kommuner, der udnævnes til ’Skoleidrætskommune 2024’.

Fanø scorer nemlig topkarakterer i mange af kategorierne, hvilket er et tegn på, at kommunen er blandt de bedste i landet til at få bevægelse og idræt ind i skoletiden. Faktisk får Fanø Skole hele 58 ud af 60 mulige point, hvilket placerer kommunen på en delt førsteplads i selskab med Svendborg og Brøndby.

Udnævnelsen vækker stor glæde og stolthed hos Fanø Skoles skoleleder:

”Det er fantastisk, at vi igen kan se, at vi gør det godt i forhold til at få idræt og bevægelse ind i skolen. Børn lærer bedre, trives i højere grad og er sundere og gladere, når de bevæger sig. Derfor er det vigtigt, at de får tid og mulighed for at bevæge sig undervejs i løbet af skoledagen. Hvis idræt, leg og bevægelse allerede bliver en naturlig del af børnenes hverdag, fra de er helt små, fortsætter det formentligt og forhåbentligt gennem hele skoletiden, hvilket jo har en masse positive effekter,” lyder det fra Rasmus Anderen.

Kortlægningen dykker ned i en række parametre, der indikerer, hvordan en kommune klarer sig inden for idræt og bevægelse i skolen: Har den f.eks en bevægelsesstrategi, har kommunens skoler motoriske indsatser for eleverne, har skolerne nedsat fagteams, som kan formulere en rød tråd for arbejdet med idrætsfaget, har skolerne uddannede bevægelsesvejledere i lærerkorpset og meget andet.

”Vi kan se, at kortlægningen er blevet en løftestang til, at kommunerne administrativt og politisk sætter idræt og bevægelse i skolen på dagsordenen. Det kan fx være ved, at de skriver det ind i eksisterende politikker eller ved, at de vedtager helt konkrete handlinger, som er med til at udvikle området. Det er glædeligt, at kortlægningen af skoleidrætskommuner på den måde skubber til initiativer, som forhåbentlig i sidste ende er med til at give eleverne en mere aktiv skoledag,” siger Finn Kristensen, formand i Dansk Skoleidræt.

Fakta om Skoleidrætskommune 2024

Dansk Skoleidræt kortlægger for tredje gang landets kommuner inden for idræt og bevægelse i skolen.

Kommunerne modtog i januar en undersøgelse med spørgsmål inden for otte kategorier på området.

38 kommuner har svaret, og ud fra svarene er de blevet indplaceret på et danmarkskort med en farve – mørkegrøn, mellemgrøn og lysegrøn - hvor den mørkegrønne er den højeste, som udløser titlen ”Skoleidrætskommune 2024”, hvilket

12 kommuner har opnået: Brøndby, Fanø, Frederiksberg, Horsens, Høje-Taastrup, Skive, Slagelse, Svendborg, Sønderborg, Tårnby, Vejen og Viborg.

Læs mere på www.skoleidraet.dk/sik - her er der mulighed for at dykke ned i landkortet, og se hvordan de enkelte kommuner har svaret inden for de forskellige kategorier i kortlægningen.