Fanø Skole i Top-3

Fanø Kommune er den kommune i landet, hvor folkeskoleelever trives tredjebedst, og er én blandt blot tre kommuner med fremgang i tallene.
Trods tilfredshed med den fine placering, er der stadig plads til forbedringer, lyder det fra formanden for Børne- og Kulturudvalget.

Fanøs skolebørn trives generelt rigtigt godt. Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Andelen af elever, der giver udtryk for generel trivsel på Fanø Skole er nemlig på 91,7 pct., hvilket betyder, at Fanø Kommune har den tredjehøjeste trivsel blandt skoleelever i hele landet. Målingen af trivslen blandt eleverne i 4. til 9. klasse er blevet opgjort på baggrund af børnenes egne tilbagemeldinger på 40 spørgsmål i den nationale trivselsmåling.

De fine tal vækker glæde hos formanden for Børne- og Kulturudvalget i kommunen, Anders Frey. - Børnenes trivsel er jo noget af det allervigtigste, så vi er naturligvis glade for, at vi ligger højt i denne måling. Der vil desværre altid være nogen, som ikke trives, hvilket altid er ærgerligt.
Men heldigvis er det langt størsteparten af skolebørnene, som svarer, at de trives. Selvom vi ligger godt til, skal vi stadig have stort fokus på området, så vi hele tiden forbedrer os og gør det ypperste for at sikre trivsel for så mange som muligt, siger han.

Det er tredje år i træk, at trivslen blandt eleverne på Fanø er steget, hvilket faktisk er en smule bemærkelsesværdigt. I 94 ud af de 97 kommuner, der indgår i målingen, er trivslen nemlig faldet. Kun i Fanø, i Solrød og Langeland kommuner er tallene steget med små procentpoint.